المرسلات

پیام رسان ها: almorsalat@

المرسلات

پیام رسان ها: almorsalat@

المرسلات

مجموعه جلسات برهان و عرض ذاتی

سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ب.ظ

 

 

♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی

🔰استاد علی فرحانی

💠مبحث #تمایز_علوم و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «#موضوع» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «#عرضی_ذاتی» کشیده می شود.

💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «#برهان» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «#شروط_مقدمات_برهان» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم.

💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «#عرض_ذاتی» و جایگاه باب «#برهان»، یک دوره سازمان کتاب «#المنطق» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند.

💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند #جمعبندی ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود.

💢💢💢💢💢💢

✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی،
👈مقدمه بدایه،سال 86
🔸تعداد: 9 جلسه



📌 دانلود



💢💢💢💢💢💢

✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈 مقدمه بدایه، سال 89
🔸تعداد: 10 جلسه


📌 دانلود 


💢💢💢💢💢💢

✳️ قابل توجه است که از شروط مهم استماع این جلسات، انجام مراجعات و نوشتن تقریر برای هر جلسه می باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی