المرسلات

پیام رسان ها: almorsalat@

المرسلات

پیام رسان ها: almorsalat@

المرسلات

معرفت نفس

دوشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۰۸:۵۷ ب.ظ

💠 معرفت نفس

🔰علامه حسن زاده

🔅یکى از مباحث بسیار مهم در فلسفه، معرفت نفس است. و براى یک مرد مستبصر محقق اهمیت بسزا دارد که بفهمد خود کیست. و معرفة النفس در حکمت چون تشریح در طب است، جز این که تشریح در آگاهى به کالبد است و آن در شناسایى انسان.

🔅باید به علماى طبیعى که در رشته هاى گوناگون چون خاک شناسى و گیاه شناسى و جانور شناسى و ستاره شناسى و امثال آنها بحث و فحص مى کنند، گفت: بیایید اول خودمان را بشناسیم سپس جز خود را. و بقول سقراط حکیم بیهوده در شناختن موجودات خشک و بى روح رنج مبر بلکه خود را بشناس که شناختن نفس انسان بالاتر از شناختن اسرار طبیعت است. این نکته منقول از سقراط را شأنى عظیم است.

🔅علم الهدى سید مرتضى در مجلس نوزدهم کتاب شریف غرر الفوائد و در رالقلائد معروف به امالى آنجناب روایت کرده است که: ان بعض ازواج النبى صلى الله علیه و آله وسلم سألته متى یعرف الانسان ربه؟ فقال: اذا عرف نفسه. (ص 274 ج 1). و نیز در همان کتاب گوید: روى عن النبى صلى الله علیه و آله وسلم انه قال: أعلمکم بنفسه أعلمکم بربه.

🔅نکته هزار و یکم کتاب ما هزار و یک نکته، حائز چهل حدیث از غرر احادیث اهل بیت طهارت و عصمت و وحى و و سائط فیض الهى صلوات الله علیهم در معرفت نفس و تحریص و ترغیب به معرفت نفس است.

🔅کتاب دروس معرفت نفس ما را نیز که خداوند سبحان توفیق اتمام آن را مرحمت فرمایاد در این مطلب مهم بلکه اهم مطالب علوم انسانى، شأنى است. و در اثناى شرح فصوص آتى به اشاراتى ارائه مى شود.
                       
📚 نصوص الحکم بر فصوص الحکم، ص: 114

#عرفان
#معرفت_نفس
@almorsalat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی